Trening sportowy w domu. Jak zacząć i jak wytrwać?

trening sportowy w domu jak ćwiczyć w domu blog o minimalizmie

Trenujecie w domu? Ja tak. Zaczęło się od tego, że alergia wyeliminowała mnie z biegania (i dobrze, bo tak naprawdę za bardzo tego nie lubiłam). Dlatego od kilku lat wybieram trening w domu. W ostatnim roku doszły 2 treningi tygodniowo w zorganizowanej grupie poza domem, jednak oprócz tego nadal jestem wierna treningom przeprowadzonym w domowym zaciszu. Obecna sytuacja związana z zagrożeniem koronawirusem spowodowała, że sale treningowe oraz baseny pozostają zamknięte. Nie każdy chce lub może trenować na zewnątrz. Jak się zabrać za domowy trening? Co trenować w domu? Może joga? A może klasyczny fitness? Co jest potrzebne? Jak wytrwać?

1 | Trening sportowy w domu? Wybierz, co chcesz robić, zacznij od podstaw i nie przemęczaj się

To podstawa zarówno, by zacząć i by wytrwać. Wiadomo, przeważnie decydując się na regularne uprawianie sportu w domu, mamy jakiś cel: tu za dużo, tam za mało itp. I często na to “za mało–za dużo” jest jakiś super rekomendowany hardcorowy zestaw ćwiczeń, który wykańcza Cię już po pierwszym razie. Na jakiś czas wystarcza zapału, żeby kontynuować znienawidzony zestaw ćwiczeń, ale prędzej czy później, rezygnuje się z niego. Tymczasem, zamiast koncentrować się na konkretnej partii ciała, warto zadbać o ogólny rozwój i stan sylwetki, niekoniecznie katując się czymś, co odchudziło pół Polski. Zastanów się, co tak naprawdę sprawia Ci przyjemność i jaka intensywność ćwiczeń jest odpowiednia dla tego, żeby z przyjemnością poświęcać się im przez te 30–60 minut w ciągu dnia. Gdy wyrobisz sobie rutynę, zapewne sama w pewnym momencie zintensyfikujesz ćwiczenia lub zechcesz poświęcać im więcej czasu.

Co ćwiczyć w domu:

Bardziej klasycznie: pure fitness i inne zestawy

Bardziej klasyczne zestawy ćwiczeń oferują nam aplikacje takie jak:

Aplikacja Adidasa https://www.runtastic.com – dają teraz 3 miesiące wersji premium za free – warto!

Nike Training Club – wersja premium za free do odwołania

Les Mills on Demand (odradzam barre z brunetką, załatwicie sobie kolana na 2 tygodnie). Aplikacja płatna chyba w całości, ale mogę się mylić, bo miałam ją rok temu.

Mój wybór: joga

Od razu zaznaczę: nie znoszę medytacji i powolnych ruchów 🙂 Dlatego przez wiele lat uważałam jogę za bzdurę. Do momentu, gdy zobaczyłam, że może być nieco bardziej intensywna i w zupełności odarta od “zaglądania w głąb siebie”, czyli skoncentrowana bardziej na podejściu fitnesowym. Ta wersja bardzo mi odpowiada i znalazłam coś dla siebie.

I tak na codzień ćwiczę jogę Tarą Stiles, która stworzyła swoją odmianę jogi (strala yoga) – właśnie taką nieco fitnessową. skompilowałam sobie zestaw krótkich zestawów na youtube lub wybieram zestaw z aplikacji na telefon. Płynnie, nie nudno, zestawy wzmacniają ogólną kondycję, lekko rozciągają. Filmy są krótkie 4-12 minut, więc można zacząć naprawdę od podstaw i dokładać sobie kolejne sety. Dodatkowo Tara ma przyjemny głos, a jej płynne ruchy i super sylwetka działają naprawdę motywująco – chce się złapać ten flow!

Strala yoga na youtube:

Tu już trzeba większej wytrzymałości:

Na urządzenia Apple jest też dostępna jej aplikacja FitStar Yoga. Zróżnicowane zestawy ćwiczeń, duży wybór tych bezpłatnych.

Jeśli chcecie lepiej poznać anatomię jogowych pozycji, to z pomocą przyjdzie portalyogi.pl i ich 30 dniowy Wstęp do jogi, ale uprzedzam, jest dość powolny – ja nie wytrwałam. Tymczasem trzeba powiedzieć uczciwie, że instruktor bardzo dokładnie wszystko tłumaczy i nie ma lepszego materiału, jeśli chcecie nauczyć się wykonywać ćwiczenia prawidłowo. (ja na początku przygody z jogą przeczytałam super książkę “Yoga for dummies”, która pod względem merytorycznym wcale nie jest “dummy”, wręcz przeciwnie. Pokazuje o czym pamiętać, by ćwiczenia były bezpieczne oraz znosi bariery, które sobie wymyślamy. Książka jest chyba tylko w języku angielskim.

2 | Co jest potrzebne?

W większości przypadków po prostu kawałek podłogi. Jednak tak naprawdę do treningu w domu przyda się porządna mata. Choć na początek nie musi być super wypasiona. Przez pierwsze miesiące ćwiczyłam na najtańszej macie z decathlonu, następne 3 lata ćwiczyłam na nieco droższej macie z decathlonu (była super, ale wyszła z oferty). Ważne, żeby powierzchnia dawała stabilizację i wygodę. Do bardziej wysiłkowych sportów mogą być potrzebne jakieś inne akcesoria, np. ciężarki, ale na początek nie ma sobie co tym zawracać głowy.

3 | Strój

Żadne odkrycie: potrzebny jest wygodny, nie krępujący ruchów strój sportowy. Trening w domu nie wymaga wiele od stroju, ale zawsze dobrze mieć coś fajnego 🙂 Jednocześnie, koszulka i rozciągliwe spodenki lub legginsy w zupełności wystarczą.

Czytaj także: Ubrania sportowe. Minimum, które daje Ci maksimum

4 | Trening sportowy w domu. Jak wytrwać?

  1. Znajdź coś, co sprawia Ci przyjemność
  2. Zostań w granicach swoich możliwości (czasowo i/lub wysiłkowo) do momentu, gdy złapiesz rutynę.
  3. Stopniowo zwiększaj intensywność lub czas trwania ćwiczeń
  4. Nie przejmuj się, że coś nie wychodzi. Wyjdzie za tydzień, dwa, za miesiąc.
  5. O ile to możliwe, trenuj w części dnia, w której nie jesteś zmęczona
  6. Pij dużo wody
  7. Rozciągaj się po treningu. (nuda, ale ekstremalnie ważna!)

Komentarze (4)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *